ورزش هایی برای تناسب بدن و بالندگی روح

فعالیت هایی نظیر تای چی، پیلاتس و یوگا به نام mind/body fitness  معروفند زیرا در این تمرینات بر افزایش قدرت فیزیکی و روحی فرد تاکید می شود.

ورزش تای چی مجموعه ای از هنرهای نظامی است که بصورت آهسته و با حرکاتی موزون انجام می شود.

پیلاتس ورزش هایی با شدت کم است که بروی افزایش قدرت هسته ی مرکزی بدن یا ماهیچه های قسمت core  کار می کند. در یوگا حرکاتی که به آنها posture  یا pose  می گویند سبب تقویت بدن و بهبود انعطاف پذیری می شود، این حرکات به شما یاد می دهد که چگونه بدن خود را حرکت دهید و چگونه ذهن خود را در حین انجام حرکات متمرکز نمایید.

یوگا و پیلاتس : سوزاندن کالری

اگر قصد شما سوزاندن مقدار بیشتری کالری است می توانید حرکات پیشرفته ی یوگا و پیلاتس که دارای سرعت بیشتری باشند را انجام دهید، برای مثال برای یک فرد با وزن 155 پوند در یک ساعت کلاس یوگای معمولی، 298 کالری می سوزاند اما حرکات قدرتی یوگا یا Bikram  مقدار بیشتری کالری می سوزاند. در این کلاس ها هنرجو باید در وضعیت های پیچیده ای به مدت طولانی باقی بماند و بهمین علت شدت فعالیت ورزشی افزایش می یابد و کالری بیشتری صرف می شود. اما برای رسیدن به این سطح باید در کلاسهای مبتدی ثبت نام کرده و حرکات ساده و وضعیت های پرورش دهنده ی بدن و ذهن را که علاوه بر سوزاندن کالری فواید بسیار زیادی بر سلامت و تناسب اندام دارد، آموزش ببینید.

علاوه بر یادگیری اصول اولیه ی یوگا در این کلاس ها، مربیان به شما کمک می کنند تا نحوه ی صحیح انجام هر حرکت را یاد بگیرید تا از ایجاد جراحت هنگامیکه در کلاس های پیشرفته شرکت می کنید جلوگیری شود.

برای مثال در تای چی مجموعه ای از حرکاتی که تمام ماهیچه های اصلی و مفاصل را درگیر می کند انجام می شود. این حرکات به افزایش قدرت و برقراری تعادل به شما کمک می کند. در پیلاتس تاکید بر حرکاتی است که ماهیچه های مرکزی بدن را تقویت می کند، تحمل عضلانی را افزایش می دهد و در عین حال سبب افزایش انعطاف پذیری شما می شود.

در کل تمرینات ذهنی/ بدنی به فرد در کنترل وزن، کاهش فشار خون، کاهش استرس و بهبود خواب کمک می کند.

در یکی از مطالعات مشخص گردید افرادیکه ورزش یوگا انجام می دادند دارای کلسترول بد (LDL) و تری گلیسرید کمتری بودند ( بیش از 12 واحد در طی 3 ماه کاهش نشان می دهد )

یوگا برای افزایش قدرت بدنی

مشابه با ورزش های ایروبیک یا تمرینات با وزنه، شدت هر یک از حرکات در یوگا بستگی به سبک و شیوه ی حرکت و تجربه و مهارت مربی متفاوت است. اما نوع حرکتی که انتخاب می کنید اهمیت کمتری نسبت به انجام حرکات دارد زیرا انجام ورزشهای ذهنی بدنی بدون تناقض، سبب افزایش قدرت شما می شود. از انجام ناصحیح حرکات نگران نباشید مسلماٌ در ابتدا شما نمی توانید تمام حرکات را کاملاٌ صحیح انجام دهید فقط در کلاسها شرکت کنید و به اندازه ی کافی حرکات را انجام دهید.

شروع حرکات ورزشی  ذهن و بدن

اگر علاقه مند به انجام این نوع حرکات ورزشی هستید اما نمی دانید چگونه آغاز کنید اقدامات زیر را به شما توصیه می کنیم:

·        قبل از ثبت نام در این کلاس ها با مربی ورزش و پزشک معالج خود درباره ی انتخاب این ورزش ها صحبت کنید، مربی با توجه به وضعیت بدنی و مهارت های فیزیکی شما سطح کلاسی را که باید در آن ثبت نام کنید، مشخص می کند.

·        قبل از ثبت نام یک جلسه در این کلاس ها شرکت کنید پیلاتس، یوگا و تای چی تمرینات کاملاٌ متفاوتی دارند. قبل از ثبت نام در هر یک به شما پیشنهاد می کنیم از مربی آن برای شرکت آزاد در یکی از جلسات کسب اجازه کنید.

·        انتخاب لباس مناسب : در جلسات یوگا و تای چی باید با پای برهنه شرکت کنید نداشتن کفش و حس کردن زمین بخشی از فلسفه ی ورزش های ذهنی بدنی است. نکته ی مهم پوشیدن لباس ورزشی مناسب و راحت است ( نه چندان گشاد ) بلوزهای بسیار گشاد در حرکاتی که فرد وارانه قرار می گیرد نامناسب بوده و سبب دردسر می شود.

منبع:

www.webmd.com

سرپرست مترجمین : فرخی نیا